ironmaniacs

Direktlänk till inlägg 28 april 2017

Löpevent med Anders Szalkai på Stockholm Stadion

Av Ami & Veronica - 28 april 2017 19:03


Ami:


I måndags släpade Veronica med mig på ett löpevent med Runner´s World och Saucony med efterföljande intervallträning styrd av Anders Szalkai. Eller släpade och släpade, efter ett frustrerat och arg samtal från Veronica med en hel hög svordomar och klagomål över den pågående snöstormen så var det väl mer jag som släpade dit henne... Fast jag kan väl lugnt säga att löp-suget som vanligtvis är synnerligen svagt var mer eller mindre obefintligt. Men men. Hade jag hoppat transportcyklingen dagen till ära för att kunna springa så fasen skulle det springas...


     

Eventet inleddes på GIH´s aula med en föreläsning kring löpteknik och löpskons teknologi och utformning. Nån superguru på Saucony förklarade för oss att vi under såååå många år blivit lurade av skoindustrin med "fel" dropp mellan häl och tå på skorna. Dropp är höjskillnaden mellan skons häl och framfot. Tidigare har 12mm varit något av en standard men tester och forskning har visat att man får fel nedsättning av foten och en ökad belastning på benet. Det ideala är istället 8mm vilket är numera standard i alla Sauconys mängd-träningsskor. 4mm dropp har lättviktsskorna för möjlighet till ännu snabbare löpning. Känns bra att man har Saucony med 8mm dropp. Helt rätt   


Sen blev det också lite info kring Sauconys nya stötdämpande material Everun, vad det är och hur det fungerar. Också det spännande. Jag gillar sånt. Teknologi och grejor.


 

Efter föreläsningen var det dags för Anders Szalkais att ta över showen. Anders är något av en riktig levande legend inom running. Han är den senaste svenske manlige vinnaren av Stockholm marathon, år 2001, och har tävlat i flera VM i marathon. Och dessutom chefsredaktör för tidningen Runner´s World. Han kan sina grejer alltså... Så han skulle ansvara för den fysiska delen av eventet med att köra livet ur oss med intervaller på Stockholms stadion.


Det hela inleddes med att vi delades in i fyra olika grupper efter ungefär vilken tid vi ansåg oss vara realistisk att vi skulle kunna klara på milen. Den långsammaste gruppen var 58min och mer och den valde vi. Lite intressant att detta är snigel-grupp för jag tycker ju själv att under timmen på milen är ganska hyfsat. Men i detta gäng var vi alltså   ...


Efter en uppvärming på ca 2 km var det dags att gå in på Stockholms stadion. En upplevelse i sig själv faktiskt. Det är en speciell känsla att ta sig in på denna historiska mark. Men sen var det bara att köra i gång.


 

Vi inledde med intervaller 3x3 min med 1 min vila mellan. Sen blev det 4x40 sek intervaller. Dessa kortintervaller kändes som en fjärt i rymden jämfört med de långa, låååååånga intervallerna. Speciellt för mig som sprintade iväg som tusan de första innan jag helt dog. Veronica bara tassade med lite lätt, suck... Jag försökte till och med knuffa omkull henne men inte ens det hjälpte...


 

När första intervall-omgången var klar blev det upprepning. 2x3min först som följdes av ytterligare 4x40 sek. Nu börjar jag bli riktigt trött. Jag som undviker tempohöjningar, backträning och allt annat jobbigt. Nej, en jämn, långsam fart på en flack mark utan backar är ju min melodi. Något som skulle visa sig mindre effektivt i detta sammanhang skulle det visa sig...


Det avslutande passet var 1x3min och så de sista 2x40 sek. Sen var det över. Thank you God!!!   



Hade uppfattat att vi skulle springa cirka 30 minuter vilket kändes helt ok med tanke på att vi körde nästan 10 mil cykel dagen innan. Det visade sig att vi hamnade på nästan 1,5 timme till slut... Avverkade nästan en mil. Asså shit...    Var heeeeeelt slut när jag kom hem. Och kall. Och allt annat o-nice. Men skönt ändå på nåt sjukt sätt. Och Veronica??? Ja, det bruden var ju knappt påverkad (men jag förstod att hon faktiskt hade liiiite träningsvärk dagen efter   .... Hur jag själv mådde i kroppen? Let´s don´t go there....).


Men vi fick i alla fall med oss ett mycket bra upplägg för intervallträning (kanske, kaaaaanske jag borde köra lite mer sånt...). Och så fick vi ju en groupie med självaste legenden. Och jag måste nog erkänna att jag blev lite starstruck...


 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ami & Veronica - 29 september 2019 14:30

Ami:     Loppet som jag fasat över. Som jag överhuvudtaget inte var ens i närheten förberedd för. Men som jag sagt till mig själv att jag ska inte blir ledsen och besviken denna gång. Jag ska INTE fulgråta i mål. Utan ta det för vad det är. Ja...

Av Ami & Veronica - 22 september 2019 09:44

Ami: Mindre än en vecka kvar till Lidingöloppet nu. Och jag inser ju att det kommer bli en kamp. Är inte alls ens i närheten av något uns av en form för att klara 3mil med stoltheten i behåll. Halvmarathon var vidrig, och vad kommer inte då LL...

Av Ami & Veronica - 8 september 2019 09:44

Ami:     Förutsättningarna var ju inte de bästa. Extremt dåligt tränad. Va??? "Du som tränar jämt??" Nej inte nu i sommar. Har varit på långresa i USA och där jag också blev sjuk (inte så illa att det påverkade resan men tillräckligt för att i...

Av Ami & Veronica - 7 september 2019 09:26

Ami; Ja Hua!!! Idag ska vi tassa runt 2.1 mil längs Stockholms gator. Är såååååå långt ifrån i form för den sträckan. En mil kanske men verkligen inte två... Men inställningen är bara att det får bli ett bra långpass och i värsta fall får jag väl ...

Av Ami & Veronica - 1 september 2019 16:02

Ami Bars att ta tjuren vid hornet och sätta igång liksom. Blev över 8km trail-run i riktigt stökig terräng. Himla kul men sjukt jobbigt både för kropp och knopp. Ja, nu är det ju bara att köra på. Bra start. ...

Presentation


Följ två tjejers väg från galen idé och inköp av startplats till målgång vid Ironman Kalmar 2017.

Ami 42 år med mer pannben än fysisk form och talang.

Veronica 44 år med största idrottsintresse cykel och aktiviteter på fruset vatten.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards