ironmaniacs

Direktlänk till inlägg 9 juli 2017

Vansbro Tjejsim - race report

Av Ami & Veronica - 9 juli 2017 20:57


Ami:


Avslutar Vansbrosimningens alla tävlingar med en prestation på tjej-simmet som jag är mer än nöjd med. 1000 meter öppen vatten i Västerdalsälven, endast simning i rejäl motström.

Såg till att stå långt fram när startgruppen innan min fick gå igenom startfållan ner till vattnet och hamnade först i min orangea startgrupp. Bra början! Men kollade mig lite runt, har jag tagit mig vatten över huvudet här? De andra runt omkring såg sjukt proffsiga ut. Men så räknade plötsligt speaker ner och det var vår tur.

Jag kom först ner i vattnet tillsammans med tre andra simmare. Två av dem crawlade på i ett jäkla tempo och jag hade inte en chans att hänga med. Den tredje tjejen däremot crawlade något fortare än jag så henne försökte jag hänga på så gott jag kunde. Jag såg inga andra simmare.

Efter en si så där 200-300 meter började min sparring-partner plötsligt bröstsimma. Vad nu? Jag som fått kämpa järnet för att kunna hänga på simmade nu förbi. Men så crawlade hon igen och drog om mig. Häng på! Någon hundring till. Sen var det bara bröstsim för hennes del och jag gled ifrån meter för meter till jag inte såg till henne mer.

Lite innan ungefär halva loppet började jag komma ikapp startgruppen med silverfärgade simmössor som startat 10 minuter innan mig. Det gick dock förhållandevis lätt att ta sig förbi dessa sporadiskt utspridda simmarna. Ytterligare några hundra meter till kom jag i kapp simmare även från den startgrupp med gröna simmössor som startat 20 minuter innan mig och nu börjar det bli rejält trångt.


Jag körde på så gott jag kunde och försökte finna luckor mellan dessa långsamma simmare utan att uppfattas så aggressiv. Vet ju själv hur stökiga jag tyckte snabb-crawlarna var när jag simmade Vansbro för första gången och bröstsimmade.

När målportalen närmade sig så jag en grön-mössig simmare en bit framför men som precis var på väg i mål. Där bakom drog jag på slutspurten. Och kraschar rätt in i henne! Hon hade helt enkelt stannat på rampen som leder upp till målportalen där man ska slå handen i för att avsluta sin tid. Och där stod hon helt still! Och jag fick liksom nästan klättra över henne för att komma fram och slå handen i plattan. "Se dig för, för i helvete!" Skrek hon till mig. Eh??? Kanske inte stanna i rusningstrafik? Förlorade nog några sekunder där...

Hur som helst... Sluttiden blev 21:13 vilket jag är otroligt nöjd med. Slutade trea i min startgrupp. Hade inte kunnat simmat snabbare. Fick sjuuuuuk krampkänning i triceps när jag gick upp ur vattnet.

Vansbrosimningens sim-tävlingar har varit mycket bra erfarenheter. Framförallt är jag jättenöjd med att ha fått rädslan under kontroll och ökat på mitt OW-självförtroende.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ami & Veronica - 29 september 2019 14:30

Ami:     Loppet som jag fasat över. Som jag överhuvudtaget inte var ens i närheten förberedd för. Men som jag sagt till mig själv att jag ska inte blir ledsen och besviken denna gång. Jag ska INTE fulgråta i mål. Utan ta det för vad det är. Ja...

Av Ami & Veronica - 22 september 2019 09:44

Ami: Mindre än en vecka kvar till Lidingöloppet nu. Och jag inser ju att det kommer bli en kamp. Är inte alls ens i närheten av något uns av en form för att klara 3mil med stoltheten i behåll. Halvmarathon var vidrig, och vad kommer inte då LL...

Av Ami & Veronica - 8 september 2019 09:44

Ami:     Förutsättningarna var ju inte de bästa. Extremt dåligt tränad. Va??? "Du som tränar jämt??" Nej inte nu i sommar. Har varit på långresa i USA och där jag också blev sjuk (inte så illa att det påverkade resan men tillräckligt för att i...

Av Ami & Veronica - 7 september 2019 09:26

Ami; Ja Hua!!! Idag ska vi tassa runt 2.1 mil längs Stockholms gator. Är såååååå långt ifrån i form för den sträckan. En mil kanske men verkligen inte två... Men inställningen är bara att det får bli ett bra långpass och i värsta fall får jag väl ...

Av Ami & Veronica - 1 september 2019 16:02

Ami Bars att ta tjuren vid hornet och sätta igång liksom. Blev över 8km trail-run i riktigt stökig terräng. Himla kul men sjukt jobbigt både för kropp och knopp. Ja, nu är det ju bara att köra på. Bra start. ...

Presentation


Följ två tjejers väg från galen idé och inköp av startplats till målgång vid Ironman Kalmar 2017.

Ami 42 år med mer pannben än fysisk form och talang.

Veronica 44 år med största idrottsintresse cykel och aktiviteter på fruset vatten.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards