ironmaniacs

Direktlänk till inlägg 4 januari 2018

Ser framåt 2018

Av Ami & Veronica - 4 januari 2018 10:27


Ami:


 

Okej. Nytt år nya möjligheter...   


En snabb tillbakablick först bara. Tänker inte göra någon krönika över 2017. Har skrivit ganska omfattande racereports och bloggat en massa. Men sammanfattningsvis kan man väl säga att 2017 varit ett av de tuffaste åren i mitt liv, både fysiskt och mentalt. Fysiskt med enorm träningsmängd, ett flertal tuffa tävlingar som kulminerade i en urladdning med genomförd Ironman, en prestation som initialt kändes som en omöjlighet men som ändå visade sig vara genomförbar med en jäkla insats och ett osannolikt pannben. Sen var hösten helt överjävlig mentalt med min pappas trafikolycka, försäljning av mitt barndomshem och pappas flytt samt nytt jobb mitt uppe i allt. Föll ordentligt och djupt, försökte bara hålla mig över vattenytan. Gjorde ALLT fel efter Ironman vilket kostade alltför mycket. 


 

Men så kom december och vår mycket efterlängtade och extremt välbehövliga semester till Thailand. En tillfälle att verkligen ladda batterierna, reflektera över det som varit och planera för det som kommer. Då mina resekamrater (make och unge) är värsta morgonsovisarna har jag haft mycket egentid på morgnarna med många och långa timmars promenader på stranden med mina egna tankar. Sällan har en semester kommit så vältajmad som denna.


 

Jag har verkligen använt tiden väl och kommit till en hel del insikter. Man behöver stanna upp i bland, bara umgås med sitt eget huvud och landa i det. Jag stänger nu 2017, tar med mig erfarenheterna av detta året och tar klivet in i 2018 med en ny styrka, tillförlit och nyfikenhet. 


När man har en massa tid och den enda sysselsättningen är att ligga på rygg i en solsäng så kan man också planera en massa. Och det har jag verkligen gjort. Ställt upp lite mål för framtiden, inte nödvändigtvis för 2018 utan mer framöver. Mål både för tävlingsprestation men även för träning. Men det huvudsakliga målet är att ha roligt. Inget tvång, inget "fy-helvete-vad-jag-inte-vill-detta".


Generella mål

springa 100 mil under året
Milen under 55 min
5km under 25 min
Gå ner sub 60kg


Specifika mål för loppen 2018

Vasaloppet sub 10
Vätternrundan sub 12
Vansbro triathlon sub 6
Vansbrosimningen sub 1
Cykelvasan sub 4:30
Ultravasan inget tidsmål, bara klara av
Lidingöloppet sub 3

Ultraintervaller (springa 1 mil var 3:e timme under 1 dygn), genomföra


Eftersom vi kom hem från resan igår kväll så har nystarten skett idag. Och det känns skönt, bra och gott att vara igång. Har en bra och realistisk planering som känns vettig och genomförbar. 


Inledde dagen D, den första dagen av mitt 2018 träningsår, med att ta mig ut i regnet för en timmes powerwalk innan frukost. Var väl inte det roligaste på en skala från 30 graders värme på en strand till ett regnigt slaskigt snålblåsigt Sverige men ska försöka ta allt som kommer emot mig med en positiv inställning. 2018 ska vara ett roligt år. Och det finns något roligt i allt man gör. Det behöver inte vara kul för att vara roligt...


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ami & Veronica - 29 september 2019 14:30

Ami:     Loppet som jag fasat över. Som jag överhuvudtaget inte var ens i närheten förberedd för. Men som jag sagt till mig själv att jag ska inte blir ledsen och besviken denna gång. Jag ska INTE fulgråta i mål. Utan ta det för vad det är. Ja...

Av Ami & Veronica - 22 september 2019 09:44

Ami: Mindre än en vecka kvar till Lidingöloppet nu. Och jag inser ju att det kommer bli en kamp. Är inte alls ens i närheten av något uns av en form för att klara 3mil med stoltheten i behåll. Halvmarathon var vidrig, och vad kommer inte då LL...

Av Ami & Veronica - 8 september 2019 09:44

Ami:     Förutsättningarna var ju inte de bästa. Extremt dåligt tränad. Va??? "Du som tränar jämt??" Nej inte nu i sommar. Har varit på långresa i USA och där jag också blev sjuk (inte så illa att det påverkade resan men tillräckligt för att i...

Av Ami & Veronica - 7 september 2019 09:26

Ami; Ja Hua!!! Idag ska vi tassa runt 2.1 mil längs Stockholms gator. Är såååååå långt ifrån i form för den sträckan. En mil kanske men verkligen inte två... Men inställningen är bara att det får bli ett bra långpass och i värsta fall får jag väl ...

Av Ami & Veronica - 1 september 2019 16:02

Ami Bars att ta tjuren vid hornet och sätta igång liksom. Blev över 8km trail-run i riktigt stökig terräng. Himla kul men sjukt jobbigt både för kropp och knopp. Ja, nu är det ju bara att köra på. Bra start. ...

Presentation


Följ två tjejers väg från galen idé och inköp av startplats till målgång vid Ironman Kalmar 2017.

Ami 42 år med mer pannben än fysisk form och talang.

Veronica 44 år med största idrottsintresse cykel och aktiviteter på fruset vatten.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards