ironmaniacs

Direktlänk till inlägg 10 juli 2018

Medalj-skörden

Av Ami & Veronica - 10 juli 2018 15:23

Ami:


Sitter här, oinspirerad och trög. Med god träningsmängd men usel kosthållning. Liver känns... ja... lite så där. Då kan man behöva lite perspektiv på tillvaron och en liten ego-boost. Jag plockar helt sonika fram min lilla medaljlåda och tar en promenad längs memory lane...


 


2012

Året jag slutade spela fotboll efter över 30 år i dobbskorna. Brorsan tyckte vi skulle starta ett multisportlag, vi bildade Risås Multisport och jag köpte en mtb. Vi kan väl säga att det var det här året allt började.


 

- Parloppet 5km löpning: gick av stapeln i Hagaparken och var ett 5km lopp som man sprang i par. Man startade samtidigt men sprang åt varsitt håll.

- Lida loop 22km mtb: mtb-lopp i Lida, Huddinge. Premiär på mtb-cykeln. Cyklade en loop och det var typ det värsta jag gjort i mitt liv (iaf ditills...). Massor med sten, klippor, stock, rötter och annan skit. Var totalt oförberedd och var helt slut efteråt. Undrade vad brorsan lurat in mig i...

- Cykelvasan 95km mtb: premiär i Vasaloppscirkusen. Fastnade direkt. Var sååå kul...


DNF: Mörksuggejakten 70km mtb: det andra värsta jag gjort. I ÖSREGN (och nu menar jag verkligen öööööööösregn) kämpade jag på fram till kontrollen i Östbjörka efter ca 5 mil där jag bröt. Aldrig mer mtb var det jag sa då iaf... Sen blev det Cykelvasan och massa annat efteråt. Men där och då bestämde jag mig, och brorsan, att aldrig köra Mörksuggejakten i regn. Och va efteranmälde oss alltid efter det, för att kolla upp vädret först.


2013

Första året som jag och Veronica började tävla tillsammans. Vi kan väl säga att här såddes fröet till det som skulle komma att bli Ironmaniacs. Risås multisport körde på men inte speciellt "multi" utan det blev uteslutande mtb.


 

- Lidingöloppet mtb 60km mtb: Premiärlopet för Lidingöloppets mtb-lopp som skulle bli en succé och som fortsatt varje år efter det. Sjukt jobbigt, mycket tuffare än jag trott. Och framförallt fysiskt var det tufft.
- Mörksuggejakten 70km mtb: Revanschen. Hade dock förlorat min mamma i cancer ett par dagar innan. Grät nästan hela loppet och ännu mer i mål när det visade sig att medaljerna inte räckte till alla och speciellt inte oss i bakre resultatlistan. Sen kom en funktionär springande och hade hittat en låda med medaljer. Den medaljen betyder lite extra för mig och jag kände stöd från ovan...

- Cykelvasan 95km mtb: nu börjar det bli tradition. och det är fortfarande superkul... Veronicas första tävling och jag lyckas slå henne med 30 min (det gäller att värna om dessa tillfällen när jag stått före henne i resultatlistan, de är ju inte speciellt många...)


2014

Nu börjar det bli lite större utmaningar. Framförallt i löpspåret...


 

- Premiärmilen 10km löpning: fick för mig att springa milen, då tyckte jag 10km var jättelångt... Kul lopp i fantastiskt vårväder.

- Parloppet 5km löpning: jag och brorsan kör en favorit i repris

- Mörksuggejakten 70km mtb: mitt bästa år. Slår tiden från året innan med 30 min och känner mig hur stark som helst.

- Cykelvasan 95km mtb: återigen personbästa och denna tid står sig som rekord än i dag 8sen har ju sträckningen visserligen förändrats en hel del sedan dess...)

- Stockholm Halvmarathon 21km: slog vad med en kompis om att springa. Hon hoppade av och jag blev ensam kvar. Ville inte springa, led hela loppet och sa aldrig mer...

- Stockholm tunnel run 10km löpning: Unik löpning under mark i Norra länkens tunnelsystem. Första gången jag lyckades springa milen under timmen. En milstolpe...


2015

Året med en svensk klassiker och då Veronica och jag på allvar blir träningspartners in crime. Här tar jag träningen på en helt annan nivå och får en helt snedvriden uppfattning om sträckor och tider.


 

- Vasaloppet öppet spår 90km längskidor: Det VÄRSTA jag gjort. Och är fortfarande all time high (eller low). Men upptäcker här att mitt pannben är tjockare än någonting annat...

- Vårblotet 11km landsvägscykel: ett tufft och blåsigt lopp som jag envisas med att köra med min mtb. Känner att det är onödigt att köpa en racer eftersom jag bara ska cykla landsväg i år inför Vätternrundan. jo jag tackar jag...

- Vätternrundan 300km landsvägscykel: med en kvarvarande känsla "varför i helvete envisades jag med att köra detta lopp på mtb...?". Återigen sätts pannbenet på prov, och står upp.

- Blodomloppet 5km löpning: kul event med jobbet.

- Vansbrosimningen öppen älv 3km öppenvatten simning: bröstsimmar hela vägen. Får en kanontid som jag inte lyckats slå än idag trots crawlkunskap. Kul! Simning, yes!

- Mörksuggejakten 70km mtb: tar det lugnt och fint

- Cykelvasan 95km mtb: börjar bli rutin. Ett kul sommaräventyr. Tar det lugnt och fint bara...

- Stockholm Halvmarathon 21km löpning: blir sjuk veckan innan och misströstar. Lyckas ändå komma till start och presterar min absolut bästa löptid någonsin när jag kommer i mål under två timmar. Är i mitt livs form.

- Lidingöloppet 30km löpning: tassar runt i bra tempo men tar helt slut efter 2 mil Pannbenet tar mig sista milen och en svensk klassiker är ett faktum.


2016

Detta år tas beslutet att satsa mot Ironman efter att ha provat på triathlon för första gången och galenskapen har startat på full kraft. Och året då Veronica gör en helt amazing Super-klassiker (med min support så klart, känner mig klart delaktig).


 

- Tjejvasan 30km längdskidor: trots att jag sagt "aldrig mer" så ställer jag upp i Tjejvasan tillsammans med Veronica för att ha lite mys bara. Och det är riktigt propaganda-skidåkning. Kanske det inte är så illa med snö ändå...?

- Lidingöloppet mtb 60km mtb: en helt annan upplevelse är första gången. Nu är det ju ganska kul...

- Skandisloppet Pearl Izumi 51km mtb: testar på denna mtb-tävling i Uppsala för första gången. 2 varv av plåga och jag säger att "aldrig mer". Hm... det gick ju så där med det...

- Vansbro triathlon medeldistans: SM-status 1900km simning, 9mil cykel och 21km löpning. Allvarligt talat? Vi kör "på skoj" och för att se om en Ironman på dubbla distansen är möjlig. Båda är helt fast efter detta lopp. Och beslutet om att göra en Ironman i Kalmar 2017 tas.

- Cykelvasan 95km mtb: traditionsenligt kör jag detta lopp, nu för 5:e gången.

- Ultravasan 45km löpning: skulle egentligen köra 90km vilket var mitt stora mål. Förstör totalt mina tår och får "degradera" mig till halva distansen. Men 45km löpning i skogen är fortsatt långt. Men jag är nöjd, mycket nöjd.

- Tjejmilen 10km löpning: vann två startplatser VIP till mig och Veronica. Hon springer fort som tusan, jag tassar runt i maklig takt.


2017

Ironman-året där all ledig tid gick åt att försöka förbereda mig inför mitt livs prestation och ta mig över mållinjen inom 16h på Ironman Kalmar.


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ami & Veronica - 29 september 2019 14:30

Ami:     Loppet som jag fasat över. Som jag överhuvudtaget inte var ens i närheten förberedd för. Men som jag sagt till mig själv att jag ska inte blir ledsen och besviken denna gång. Jag ska INTE fulgråta i mål. Utan ta det för vad det är. Ja...

Av Ami & Veronica - 22 september 2019 09:44

Ami: Mindre än en vecka kvar till Lidingöloppet nu. Och jag inser ju att det kommer bli en kamp. Är inte alls ens i närheten av något uns av en form för att klara 3mil med stoltheten i behåll. Halvmarathon var vidrig, och vad kommer inte då LL...

Av Ami & Veronica - 8 september 2019 09:44

Ami:     Förutsättningarna var ju inte de bästa. Extremt dåligt tränad. Va??? "Du som tränar jämt??" Nej inte nu i sommar. Har varit på långresa i USA och där jag också blev sjuk (inte så illa att det påverkade resan men tillräckligt för att i...

Av Ami & Veronica - 7 september 2019 09:26

Ami; Ja Hua!!! Idag ska vi tassa runt 2.1 mil längs Stockholms gator. Är såååååå långt ifrån i form för den sträckan. En mil kanske men verkligen inte två... Men inställningen är bara att det får bli ett bra långpass och i värsta fall får jag väl ...

Av Ami & Veronica - 1 september 2019 16:02

Ami Bars att ta tjuren vid hornet och sätta igång liksom. Blev över 8km trail-run i riktigt stökig terräng. Himla kul men sjukt jobbigt både för kropp och knopp. Ja, nu är det ju bara att köra på. Bra start. ...

Presentation


Följ två tjejers väg från galen idé och inköp av startplats till målgång vid Ironman Kalmar 2017.

Ami 42 år med mer pannben än fysisk form och talang.

Veronica 44 år med största idrottsintresse cykel och aktiviteter på fruset vatten.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards