ironmaniacs

Direktlänk till inlägg 22 september 2018

Sörmlandsleden etapp 1 & 2

Av Ami & Veronica - 22 september 2018 18:56

Ami:


Jag har länge velat vandra eller springa Sörmlandsleden och efter att ha vandrat längs Siljansleden ett par dagar frö två veckor sedan fick jag verkligen blodad tand för vandring, och bestämde mig för att äntligen ta mig i kast med att börja beta av de 62 etapperna på Sörmlandsleden. 


Sörmlandsleden är en vandringsled som alltså består av 62 etapper längs huvudleden och mäter 627 km. Det är en rundslinga som löper från Stockholm via Södertälje, Katrineholm, Nyköping och Trosa. Det finns också ett antal anslutningsetapper och rundslingor som har koppling till huvudleden.


Så då var det dags att påbörja denna utmaning och jag tänkte inleda med etapp 1 och 2. Veronica var också taggad och ville hänga på. Så det blev lite buss och lite tunnelbana hit och dit innan vi anlände till Björkhagens tunnelbanestation och starten på Etapp 1.


Etapp 1. Björkhagen - Skogshyddan 8 km

Jag var lite smått oroad över att det skulle vara svårt att hitta men det är till och med skyltat vid nedgången från tunnelbanan. 


 

Det var bara att knalla rakt ut och ned mot Markuskyrkan så inleddes Sörmlandsleden. Mycket väl skyltat med orangea markeringar på träd, trästolpar och lyktstolpar.


 


Första delen av etapp 1 går genom ett ganska väl befolkat motions- och friluftsområde. Hade ingen aning om att detta område ens fanns...! Detta område tillhör Nacka naturreservat.


 

När man travat igenom friluftsområdet går man igenom en golfbana och kommer även fram till golfrestaurangen. Lite tidigt att stanna och fika efter bara 2 kilometer kanske... Istället fortsatte vi framåt längs en grusväg innan sörmlandsleden förde oss rätt in i skogen över stock och sten, och rötter...


 


 


Sen kom vi fram till det som kallas sprickdalskanalen som går mellan Söderbysjön och Ältasjön och där det går en brant trappa. Vi stannar här, tar en banan och bara njuter. Det är så vackert så det gör nästan ont. Jag liksom känner hur min kropp fylls av harmoni och ny energi.


     

Stärkta av allt vackert fortsätter vi framåt över en ganska ordentligt kuperad terräng. Jag hade läst att det rekommenderades ordentliga skor vid vått väder och vi kunder verkligen förstå det då det var ganska ordentligt maffiga rötter som löpte längs stigen, och en hel del sten. Men vi hade bägge våra trail-löpskor så oss gick det ingen nöd på. Inte var det heller något vått väder utan solen tittade fram med jämna mellanrum. Prefekta förhållanden för vandring.


Efter lite mer än halva etappen kommer vi fram till Sandkällan där friskt källvatten strömma ur Stockholmsåsen. Jag passade på att dricka ordentligt och fylla på min vattenflaska, Veronica däremot var lite mer tveksam till kvaliteten på detta vatten.


 

Vi fortsätter igenom skog och mer sandjord under fötterna. Ogillar detta underlag starkt efter Ultravasan. Men så kommer vi fram till vår rastplats och slutet på etapp 1, Skogshyddan. Där var det en jättegullig nybyggd rasthydda med bänkar där vi kunde inta den matsäck som jag för dagen bjöd Veronica på. Kaffe och Oxfilé-baguetter. Det var någon som tyckte att jag var världens bästa vandringskamrat där, he he. Skogshyddan var ett gammalt båtmanstorp där den som tjänstgjorde i flottan fick bo. Torpet står kvar och bär namn efter den som bådde där först, Skog. 


Sen valde vi att skiljas åt då Veronica hade ett annat åtagande och jag ville fortsätta även etapp 2. Så efter att ha fått lift med en bil som precis passerat vinkade vi adjö och fortsatte åt varsitt håll.


Etapp 2. Skogshyddan- Alby friluftsgård  6 km

 

 

Glad i hågen vamdrade jag vidare längs orange-färgade markeringar ensam. Jag vandrar gärna ensam även om det också är trevligt med sällskap. Denna etapp inleddes med lite grusväg innan den gick över till en liten stig utmed hagar och ängar. Solen sken och livet var gott...


 

Det var verkligen behagligt att vandra denna led. Det jag varit lite orolig för, att det skulle vara svårt att hitta och jag skulle riskera att gå vilse, det var verkligen inte fallet. Hela stäckan var väl utmärkt och det var lätt att hitta.


Efter att ha passerat en hage och lite mer rought skogsstig kom jag fram till Öringesjön och lite maffiga villor ovanför stigen. Men som tur är så är stranslinjen fredad och det är här leden går. Lite fina rastplatser utmed stigen och sjön bidrar till trivseln. Rent och fräsch, välbevarat och välskött.


 

Så plötsligt när jag går runt ett hörn så kommer jag fram till civilisationen. Kommer upp på en asfalterad cykelväg mitt i ett bostadsområde. Vilken kontrast! Så det blev lite asfaltsvandring fram under Tyresövägen och in mot ridskolan.


 

Sen bar det av förbi ridskolan och in i Alby Friluftsområde. Här är det mycket folk i rörelse och ensamheten från etappens början är som bortblåst. Det är skolklasser, ryttare, hundägare och barnvagnspromenerare.


   

Jag har cyklat en hel del mtb i detta område och hade förväntat mig att det skulle vara snabbt överstökat. Men Sörmlandsleden gick inte samma snabba, raka väg som jag cyklat. Istället gick man över bron över våtmarken och in i skogen på andra sidan. Jättefin miljö och överraskande fin vandring.


     

Så öppnade sig terrängen och jag kom ut på lite grusvägar in mot Alby friluftsgård och hela området runt den gården med utegym och picknick områden. Här slutar etapp 2 och etapp 3 börjar. En etapp som jag ska ta mig an nästa gång.


 

Jag är så himla överraskad över allt det där vackra som vi faktiskt har utanför knuten i Stockholm. Helt otänktbart att vi ändå befinner oss i huvudstaden och detta vinns precis i vår närhet. Lite sur är jag för att jag inte påbörjat detta tidigare. Men å andra sidan har jag ju nästan allt kvar, 60 etapper kvar av mys, harmoni och batteriladdning. Så jag avslutar etapp 1 och 2 med en kopp kaffe och lite läsning om etapp 3.


 


Det enda som kan nämnas som lite negativt är att det är lite meckigt för mig att ta mig dit och hem. Buss, buss, buss, t-bana och sen buss igen. Samtidigt som man måste säga att man ändå kan ta sig med kollektivtrafiken till i princip alla etappstarter längs leden vilket är suveränt. Det var också ganska skönt att få sätta sig på en buss efter nästan 1.5 mils vandring och få vila lite och få smälta alla intryck. 


 


Nästa vandring blir etapp 3 Alby Friluftsgård - Tyresta gård vilket är 14 km i ett svep. Jag längtar...!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ami & Veronica - 29 september 2019 14:30

Ami:     Loppet som jag fasat över. Som jag överhuvudtaget inte var ens i närheten förberedd för. Men som jag sagt till mig själv att jag ska inte blir ledsen och besviken denna gång. Jag ska INTE fulgråta i mål. Utan ta det för vad det är. Ja...

Av Ami & Veronica - 22 september 2019 09:44

Ami: Mindre än en vecka kvar till Lidingöloppet nu. Och jag inser ju att det kommer bli en kamp. Är inte alls ens i närheten av något uns av en form för att klara 3mil med stoltheten i behåll. Halvmarathon var vidrig, och vad kommer inte då LL...

Av Ami & Veronica - 8 september 2019 09:44

Ami:     Förutsättningarna var ju inte de bästa. Extremt dåligt tränad. Va??? "Du som tränar jämt??" Nej inte nu i sommar. Har varit på långresa i USA och där jag också blev sjuk (inte så illa att det påverkade resan men tillräckligt för att i...

Av Ami & Veronica - 7 september 2019 09:26

Ami; Ja Hua!!! Idag ska vi tassa runt 2.1 mil längs Stockholms gator. Är såååååå långt ifrån i form för den sträckan. En mil kanske men verkligen inte två... Men inställningen är bara att det får bli ett bra långpass och i värsta fall får jag väl ...

Av Ami & Veronica - 1 september 2019 16:02

Ami Bars att ta tjuren vid hornet och sätta igång liksom. Blev över 8km trail-run i riktigt stökig terräng. Himla kul men sjukt jobbigt både för kropp och knopp. Ja, nu är det ju bara att köra på. Bra start. ...

Presentation


Följ två tjejers väg från galen idé och inköp av startplats till målgång vid Ironman Kalmar 2017.

Ami 42 år med mer pannben än fysisk form och talang.

Veronica 44 år med största idrottsintresse cykel och aktiviteter på fruset vatten.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards