ironmaniacs

Alla inlägg den 9 juli 2017

Av Ami & Veronica - 9 juli 2017 20:57


Ami:


Avslutar Vansbrosimningens alla tävlingar med en prestation på tjej-simmet som jag är mer än nöjd med. 1000 meter öppen vatten i Västerdalsälven, endast simning i rejäl motström.

Såg till att stå långt fram när startgruppen innan min fick gå igenom startfållan ner till vattnet och hamnade först i min orangea startgrupp. Bra början! Men kollade mig lite runt, har jag tagit mig vatten över huvudet här? De andra runt omkring såg sjukt proffsiga ut. Men så räknade plötsligt speaker ner och det var vår tur.

Jag kom först ner i vattnet tillsammans med tre andra simmare. Två av dem crawlade på i ett jäkla tempo och jag hade inte en chans att hänga med. Den tredje tjejen däremot crawlade något fortare än jag så henne försökte jag hänga på så gott jag kunde. Jag såg inga andra simmare.

Efter en si så där 200-300 meter började min sparring-partner plötsligt bröstsimma. Vad nu? Jag som fått kämpa järnet för att kunna hänga på simmade nu förbi. Men så crawlade hon igen och drog om mig. Häng på! Någon hundring till. Sen var det bara bröstsim för hennes del och jag gled ifrån meter för meter till jag inte såg till henne mer.

Lite innan ungefär halva loppet började jag komma ikapp startgruppen med silverfärgade simmössor som startat 10 minuter innan mig. Det gick dock förhållandevis lätt att ta sig förbi dessa sporadiskt utspridda simmarna. Ytterligare några hundra meter till kom jag i kapp simmare även från den startgrupp med gröna simmössor som startat 20 minuter innan mig och nu börjar det bli rejält trångt.


Jag körde på så gott jag kunde och försökte finna luckor mellan dessa långsamma simmare utan att uppfattas så aggressiv. Vet ju själv hur stökiga jag tyckte snabb-crawlarna var när jag simmade Vansbro för första gången och bröstsimmade.

När målportalen närmade sig så jag en grön-mössig simmare en bit framför men som precis var på väg i mål. Där bakom drog jag på slutspurten. Och kraschar rätt in i henne! Hon hade helt enkelt stannat på rampen som leder upp till målportalen där man ska slå handen i för att avsluta sin tid. Och där stod hon helt still! Och jag fick liksom nästan klättra över henne för att komma fram och slå handen i plattan. "Se dig för, för i helvete!" Skrek hon till mig. Eh??? Kanske inte stanna i rusningstrafik? Förlorade nog några sekunder där...

Hur som helst... Sluttiden blev 21:13 vilket jag är otroligt nöjd med. Slutade trea i min startgrupp. Hade inte kunnat simmat snabbare. Fick sjuuuuuk krampkänning i triceps när jag gick upp ur vattnet.

Vansbrosimningens sim-tävlingar har varit mycket bra erfarenheter. Framförallt är jag jättenöjd med att ha fått rädslan under kontroll och ökat på mitt OW-självförtroende.

Av Ami & Veronica - 9 juli 2017 09:18


Ami:


Nej men, tuta iväg till Vansbro idag igen då...

Idag är det sista dagen på Vansbro-simningens tävlingsveckan och jag ska hit för tredje gången. Denna gång är det tjej-simmet 1000m. Jag är egentligen av princip emot detta könsuppdelade hitte-på (även om jag absolut också kan se fördelarna med det) men eftersom jag gick startplats gratis och vill ta alla möjligheter i akt när det gäller trängsel-träning i open water så är det ju bara att köra.

Fortfarande med en jäkligt bra crawl-känsla i kroppen men stor besvikelse på tiden på fredagens 3000 meter hoppas jag på lite snabbare sim-tid idag. Absolut snabbare än 25 minuter med en drömgräns att spräcka på sub 20 min.

Nu ska jag i vattnet som en av de första, och ligga till höger invid bryggorna för att komma undan den värsta motströmmen. Två stora misstag från fredagen.

Så får vi se...

Presentation


Följ två tjejers väg från galen idé och inköp av startplats till målgång vid Ironman Kalmar 2017.

Ami 42 år med mer pannben än fysisk form och talang.

Veronica 44 år med största idrottsintresse cykel och aktiviteter på fruset vatten.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards