ironmaniacs

Direktlänk till inlägg 31 mars 2018

Försäsongen 40 dagar

Av Ami & Veronica - 31 mars 2018 09:01


Ami:

När jag var ute och sprang 8km i söndags fick jag så in i h... ont i knät. Är ju opererad 4 gånger i det knät så förutsättningarna för ett smärtfritt och hälsosamt knä-liv är ju knappast optimala. Inte blir det bättre av att jag är tung i kroppen heller...


Så med denna katastrofala utgångsvikt och insikten att varken mitt knä eller jag kommer kunna springa 9 mil i augusti (alltså ni fattar springa 9 mil!!!) så behöver jag ha en åtgärdsplan.

Jag har (så klart) funderat och analyserat och vridit och vänt på alla aspekter kring vad som egentligen gick snett med Vasaloppet. Och nu pratar jag inte om kärv snö och sen buss osv. Nej, vad var den egentliga orsaken till misslyckandet? Och sanningen är bara så helt enkelt att jag inte betalade priset. Att jag inte var villig, orkade, prioriterade eller vad man nu kan kalla det.

Och med den insikten har jag börjat fundera på sommarens utmaningar. Cykelvasan skulle jag kunna trampa idag bara för att klara den så där finns inga problem. Men så är det då Ultravasan. Springa de 9 milen i Vasaloppsspåret. Vad är priset för det?

Jag är ju forskare och detta blir mitt projekt. Ett projekt måste ju planeras noga i varje detalj. Och är det nåt jag lärt mig som forskare så är det just det, planering. Och jag har ett upplägg nu. Ett pris som måste betalas...


Försäsongsträning 40 dagar

Japp, inleder med 40 dagars kostkontroll och hård uppbyggnadsträning. Allt för att få en lättare och starkare kropp som kommer klara av sommarens extrema träningsmängder i löpskorna. Efter 40 dagar ska jag till Krakow på konferens. Då får kroppen vila ett par dagar innan träningssäsongen drar igång.

Jag startade på skärtorsdagen. Varför? Jo, perfekt inför påsken och allt godis-svullande. Inget godis för mig. För när jag gör sånt här så är det ju allt eller inget.


Nu är det påskafton och dag 3. Jag har hållit strikt kostupplägg (dvs inget godis...) och hunnit med 2 löppass och 1.2 mils skidåkning. Bra start.

Men allt är så lätt här upp i Dalarna. Men är ledig, trivs och mår så jäkla bra hela tiden. Blir tuffare när man kommer hem. Men det är ett senare bekymmer. Just nu är allt bara smutt...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ami & Veronica - 29 september 2019 14:30

Ami:     Loppet som jag fasat över. Som jag överhuvudtaget inte var ens i närheten förberedd för. Men som jag sagt till mig själv att jag ska inte blir ledsen och besviken denna gång. Jag ska INTE fulgråta i mål. Utan ta det för vad det är. Ja...

Av Ami & Veronica - 22 september 2019 09:44

Ami: Mindre än en vecka kvar till Lidingöloppet nu. Och jag inser ju att det kommer bli en kamp. Är inte alls ens i närheten av något uns av en form för att klara 3mil med stoltheten i behåll. Halvmarathon var vidrig, och vad kommer inte då LL...

Av Ami & Veronica - 8 september 2019 09:44

Ami:     Förutsättningarna var ju inte de bästa. Extremt dåligt tränad. Va??? "Du som tränar jämt??" Nej inte nu i sommar. Har varit på långresa i USA och där jag också blev sjuk (inte så illa att det påverkade resan men tillräckligt för att i...

Av Ami & Veronica - 7 september 2019 09:26

Ami; Ja Hua!!! Idag ska vi tassa runt 2.1 mil längs Stockholms gator. Är såååååå långt ifrån i form för den sträckan. En mil kanske men verkligen inte två... Men inställningen är bara att det får bli ett bra långpass och i värsta fall får jag väl ...

Av Ami & Veronica - 1 september 2019 16:02

Ami Bars att ta tjuren vid hornet och sätta igång liksom. Blev över 8km trail-run i riktigt stökig terräng. Himla kul men sjukt jobbigt både för kropp och knopp. Ja, nu är det ju bara att köra på. Bra start. ...

Presentation


Följ två tjejers väg från galen idé och inköp av startplats till målgång vid Ironman Kalmar 2017.

Ami 42 år med mer pannben än fysisk form och talang.

Veronica 44 år med största idrottsintresse cykel och aktiviteter på fruset vatten.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards