ironmaniacs

Alla inlägg under januari 2018

Av Ami & Veronica - 28 januari 2018 08:13

 


Ami:

 

Då var det dags att inleda tävlingssäsongen 2018. Och precis som förra året inleds året med Winterrun. Jag fick lov att göra tävlingspremiär ensam tyvärr. Vi hade anmält oss båda två men Veronica har varit satans sjuk i nån form av influensa en hel vecka. Helt kraftlös och inte alls i slag för att ens vara med som supporter. Så det blev, precis som förra året, att ensam ge sig ut i kylan med pendeltåg och spårvagn och tuta upp mot Skansen. Men ensamheten varade inte speciellt länge. Det är en sån folkfest med massor av förväntansfulla gelikar på plats.


 

Det som är fantastiskt med Winterrun är att alla uppmanas lysa upp mörkret och ett stort flertal har tagit arrangörernas uppmaning på ordet. Även om jag tyckte att fler hade gått all-in ännu mer förra året. Jag gjorde så gott jag kunde med en ljusslinga från veronica (som tyvärr tappade all batteri efter första backen) och lite smålampor och reflexer.


 

Vid startplatsen på Solliden fick man självseeda sig till startgrupp 1 med löpare som förväntade sig springa under 50 min (där stod inte jag) och startgrupp 2 för alla oss övriga. Strax innan start skuttade vi igång med en kort uppvärmning ledd från scenen. Jag förundras alltid lite kring detta. Hur tänker man när man gör rörelser som är sparkar upp och framåt och bakåt och vifta med armar hit och dit. I ett hav av människor utan minsta utrymme alls...? 


Hur som helst, till slut gick iaf startskottet för startgrupp 1 och vi andra gick fram mot startlinjen för att invänta vårt startskott som skulle ske 5 min senare. Såååå drar arrangerörerna igång bengalerna och starskottet ljuder. Detta är såååå coolt...


 

Så var vi iväg. Men rosa bengaler på båda sidorna om oss. Man såg knappt någonting för all rök. Okej... 10 km löpning runt på Skansen. Man springer två 5km-varv med start, varvning och mål uppe vid scenen på Soliden.


 

Det är ganska tuff bana med första km kraftigt nedför. Man springer i princip i helt mörker, maschaller och eldkorgar utmed banan och skenet från lite pannlampor här och var. Därför är det full koncentration i nedförsbackarna så man inte trampar i nåt hål eller nåt och bryter benen av sig. Det är en så häftig känsla att springa i denna ljusorm som slingrar sig runt Djurgården. Sen efter drygt 2 km är det inte lika häftigt längre... Då bär det upp, upp, upp. Kändes ändå ganska ok. Sprang förbi några löpare som gick redan i denna första backe. Det som är lite slitigt är att backen liksom inte tar slut utan det planar ut något och sen bär det upp igen innan backen är slut. Men upp kom jag och jag kände mig hyfsat stark. Sen är det en behaglig resa förbi Rosendal och ner mot vattnet. Det var dock lite slirigt på asfalten. Det är barmark hela vägen men just asfalten hade frysit på en aning. Inga större problem men ändå lite slir.

Så vända uppåt vid Nordiska museet och påbörja klättringen upp mot Solliden igen. Bävar för denna djävuls-backe som inleder sista kilometern på varvet. Men där står ju HAN, ni vet HAN Skyltmannen, och hejar. Har intagit samma position som förra året och nu döpt om backen till Skyltmanns-backen. Det ger verkligen energi och ett leende på läpparna. Galna människa...   He he he. Så upp kom jag utan döden i släptåg denna gång, så runda lite vid marknadplatsen för att påbörja nästa varv.


Men återigen!!! WINTERRUN SKÄRPNING!!!!!!!!!!!   . Iskallt vatten som serveras i vätskekontrollen. Livsfarligt! Hur svårt kan det vara att servera någon lite halvljummen dryck egentligen? Nu var det bara någon enstaka minusgrad men hur i hela friden hade ni tänkt om det var 10 minus??? Nej, detta måste ni göra något åt!


Sen var det bara att ta sig an varv nummer två (utan dryck i magen dock...). Backen vid nu 7 km, gick över förväntan. Tassade uppför den ganska obesvärad faktiskt. Ganska förvånad men det kändes helt okej även detta varv. Däremot sista backen... trots skyltmanns-pepp... döden! Jag sprang med överkropp och armar men benen rörde sig inte framåt. Eller sprang??? vet inte om man kan kalla den hasande rörelse för att springa. Men jag kom upp till slut för att hanka mig fram den sista slingan . Lyckades få ner pulsen och kunna öka farten in mot mål.


 

I mål på 1:04:47 och en snitt-tid på 06:29 min/km. Är faktiskt mycket nöjd med den tiden, även om sub 60 är lite skam-tiden... Men med min taskiga löpform och den kuperade banprofilen så får man ju lägga in det i utvärderingen. Och jag slog förra årets tid 1:09:50 med råge.


En STOR förbättring från förra året som jag då var extremt kritisk till var väskutlämningen. Nu hade man organiserat om hela och det gick supersmidigt att både lämna in och hämta ut väskan. Inga köer alls. bra där! I fjol höll man ju på att halvt frysa ihjäl innan man fick ut sin väska. Nu är det bara vätskan vid varvningen som behöver ses över. Det som är märkligt är att man serverade supergod varm blåbärssoppa i målet. Varför kan man inte ha det även vid varvningen???


Så lite flyt med en buss som stod precis utanför Skansen, fick sittplats och kunde tuta in mot Odenplan och pendeln hem. Höll på att frysa ihjäl vid promenaden hem till hemmet men snabbt ner i ett hett bad rådde bot på det. Mycket nöjd med kvällen. Dock himla himla tråkigt att Veronica återigen missar denna upplevelse. Får nog lov att blir ett tredje år...  




Av Ami & Veronica - 4 januari 2018 20:23


Ami:


Jag tänker så här, om jag klarar av att verkligen hålla i och fokusera i 100 dagar så är allt i box sen. 100 grymma dagar med träning (eller vila) och bra mat, inget godis, kaffebröd, snacks och annan skit. Det borde räcka för att komma dit jag vill, för att få en optimal kick-start inför årets utmaningar.

Som vanligt behöver jag justera vikten också. På 100 dagar ska jag gå mer 12kg och hamna under 60kg. Det är 0.12kg /dag. Drygt 1kg/vecka. Inte orimligt eller osunt. Realistiskt.

Dag 1
Första dagen avklarad. Bra start.

Först 1 timmes powerwalk i regnet i morse. Mycket stärkande för både pannben och karaktär. Sen blev det 30min löpning på löpbandet nu ikväll. Svettigt och jobbigt men skönt.

Även dag 1 på ?plank-challenge? är genomförd. Behöver stärka upp min core-muskulatur.


Käket har också funkat optimalt. Inget skit, tre bra ordentliga måltider och mellanmål.

Japp, mycket bra start. Dag 1 - check

Av Ami & Veronica - 4 januari 2018 10:27


Ami:


 

Okej. Nytt år nya möjligheter...   


En snabb tillbakablick först bara. Tänker inte göra någon krönika över 2017. Har skrivit ganska omfattande racereports och bloggat en massa. Men sammanfattningsvis kan man väl säga att 2017 varit ett av de tuffaste åren i mitt liv, både fysiskt och mentalt. Fysiskt med enorm träningsmängd, ett flertal tuffa tävlingar som kulminerade i en urladdning med genomförd Ironman, en prestation som initialt kändes som en omöjlighet men som ändå visade sig vara genomförbar med en jäkla insats och ett osannolikt pannben. Sen var hösten helt överjävlig mentalt med min pappas trafikolycka, försäljning av mitt barndomshem och pappas flytt samt nytt jobb mitt uppe i allt. Föll ordentligt och djupt, försökte bara hålla mig över vattenytan. Gjorde ALLT fel efter Ironman vilket kostade alltför mycket. 


 

Men så kom december och vår mycket efterlängtade och extremt välbehövliga semester till Thailand. En tillfälle att verkligen ladda batterierna, reflektera över det som varit och planera för det som kommer. Då mina resekamrater (make och unge) är värsta morgonsovisarna har jag haft mycket egentid på morgnarna med många och långa timmars promenader på stranden med mina egna tankar. Sällan har en semester kommit så vältajmad som denna.


 

Jag har verkligen använt tiden väl och kommit till en hel del insikter. Man behöver stanna upp i bland, bara umgås med sitt eget huvud och landa i det. Jag stänger nu 2017, tar med mig erfarenheterna av detta året och tar klivet in i 2018 med en ny styrka, tillförlit och nyfikenhet. 


När man har en massa tid och den enda sysselsättningen är att ligga på rygg i en solsäng så kan man också planera en massa. Och det har jag verkligen gjort. Ställt upp lite mål för framtiden, inte nödvändigtvis för 2018 utan mer framöver. Mål både för tävlingsprestation men även för träning. Men det huvudsakliga målet är att ha roligt. Inget tvång, inget "fy-helvete-vad-jag-inte-vill-detta".


Generella mål

springa 100 mil under året
Milen under 55 min
5km under 25 min
Gå ner sub 60kg


Specifika mål för loppen 2018

Vasaloppet sub 10
Vätternrundan sub 12
Vansbro triathlon sub 6
Vansbrosimningen sub 1
Cykelvasan sub 4:30
Ultravasan inget tidsmål, bara klara av
Lidingöloppet sub 3

Ultraintervaller (springa 1 mil var 3:e timme under 1 dygn), genomföra


Eftersom vi kom hem från resan igår kväll så har nystarten skett idag. Och det känns skönt, bra och gott att vara igång. Har en bra och realistisk planering som känns vettig och genomförbar. 


Inledde dagen D, den första dagen av mitt 2018 träningsår, med att ta mig ut i regnet för en timmes powerwalk innan frukost. Var väl inte det roligaste på en skala från 30 graders värme på en strand till ett regnigt slaskigt snålblåsigt Sverige men ska försöka ta allt som kommer emot mig med en positiv inställning. 2018 ska vara ett roligt år. Och det finns något roligt i allt man gör. Det behöver inte vara kul för att vara roligt...


 


Presentation


Följ två tjejers väg från galen idé och inköp av startplats till målgång vid Ironman Kalmar 2017.

Ami 42 år med mer pannben än fysisk form och talang.

Veronica 44 år med största idrottsintresse cykel och aktiviteter på fruset vatten.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards