ironmaniacs

Alla inlägg den 2 december 2016

Av Ami & Veronica - 2 december 2016 10:18


Ami:


Det här med ironman skapar ju en himla massa tankar. En hel del förväntanfulla tankar, spänning, utmaning, ja till och med längtan. Men även oro, lite ångest och massor med rädsla. Hur ska detta gå? Kan det gå överhuvudtaget??? Ja ni fattar. Och det är ju inte så himla konstigt med tanke på vad vi har framför oss. Och vi har ännu inte kommit på VARFÖR vi gör detta. Hittils är det enda vi har är att det är himla coolt att säga att man gjort en ironman, och att det är nästan ännu coolare att kunna lägga upp finisher-bilden på facebook. Men den motiveringen kommer inte hjälpa oss n'r vi cyklat 17 mil, har en mil cykling kvar, inget krut i benen och med insikten att vi i tillägg ska springa ett marathon. Då kommer facebook kännas synnerligen oviktig i sammanhanget. Då behövs en inre styrka och en mer existensiell och djupare insikt i VARFÖR. Får jobba vidare på den. Men det är klart, det hjälper att det är coolt på fejjan, he he...


Mitt största orosmoment är simningen. Och jag vet att det är även Veronicas. Jag är inte speciellt orolig för sträckan, 3.8 kilometer. Det ska kunna fungera, vi har ju 2 timmar och 20 minuter på oss. Nej det jag nojjar över är trängseln, det öppna vattnet, strömmar och vågor...


 

Får en känsla av att det kommer råda en hänsynslös stämning i vattnet. En sorts "bara-jag-kommer-fram" och "ur-vägen-kvinnor-och-barn". Och om man inte är så himla trygg i crawlen så kommer detta kunna bli en obehaglig historia.


Jag har bara simmat öppet vatten i tävlingssammanhang två gånger förrut. Vansbrosimningen 3 kilometer förra året när jag genomförde en svensk klassiker. Då bröstsimmade jag hela sträckan. Kändes helt ok, inte så farlig trängsel men vi simmade ju inte rakt ur i havet utan längs en bana, längs älven. Samma sträcka i princip simmade vi i år som simdelen av Vansbro triathlon. Men återigen, detta är i en älv. Mycket lättare att navigera.


 

I dag simmade jag en kilometer crawl och det var mitt snabbaste pass. Jag försöker inte simma snabbt utan bara lugnt och behärskat. Och så är det ju byten och pauser. Men kan jag hålla detta tempo i Kalmar så kommer jag simma på runt 1.5 timme. Det vore ju helt magiskt... Målet är att iaf komma under 2 timmar så att man har lite marginal. 


Det gäller väl att kämpa på, både med tekniken, med rädslorna och med att hitta meningen med detta äventyr...




Presentation


Följ två tjejers väg från galen idé och inköp av startplats till målgång vid Ironman Kalmar 2017.

Ami 42 år med mer pannben än fysisk form och talang.

Veronica 44 år med största idrottsintresse cykel och aktiviteter på fruset vatten.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards