ironmaniacs

Alla inlägg den 18 november 2016

Av Ami & Veronica - 18 november 2016 21:16

Veronica:

Älskar fredagar, på fredagar har jag ett speciellt uppdrag, eller rättare sagt har jag själv utsett mig till ambassadör i simhallen.
Simhallen har avsatt 2 timmar endast för kvinnor på fredagar och nästan alla som kommer är muslimska kvinnor, super härligt!
Jag är glad över att få ta del av deras kultur och se hur viktig deras fristad under dessa timmar i hallen, då män är totalförbjudna.

Jag blev mäkta imponerad av en kvinna i burkin, långa byxor, långärmad tröja samt burka på huvudet som simmade crawl, rygg och bröstsim. Hon nötte banan bredvid mig och nästa hela mitt pass funderade jag på hur tungt det är att simma med alla dessa kläder, själv har jag ju fullt sjå med att hitta rätt flytläge...

För ett par veckor sedan testade jag att simma med min våtdräkt på just fredagens kvinnosim, jag ville testa flytläget och se om mina ben fick hjälp. Reaktionen bland kvinnorna blev cool, de kom fram och ville känna och klämma på mitt "andra skin" :) Hehe,det är kanske nya burkinin?

Nå hur gick simningen då? Fick till en timmes crawl, eller försök till crawl i alla fall. Jag får inte till andningen, men har upptäckt att jag andas mer naturligt om jag tar i och vevar på!!

Gjorde ett litet test:
1 längd bröst 45 sekunder
1 längd rygg 40 sekunder
1 längd crawl 30 sekunder

Ok, med facit i hand MÅSTE jag träna vidare med crawl, hur svårt det än är.

Trevlig Fredag

 

Av Ami & Veronica - 18 november 2016 19:07


Ami:


...betyder det att man då får dubbelt så mycket fredagsmys?   


Fredagen inleddes med en tidig tur till simhallen. Äntligen back to normal efter en extremt jobbig och strulig jobbperiod. Skönt. Dock valde jag att inte hänga på låset halv sju utan sov lite längre och var på plats en timme senare. Big mistake   . För det första hade jag inte dagen idag. Inte simdagen alltså. Fick inte till andningen alls, var okontrollerad och ytlig. Så efter 300 meter kände jag att det fick lov att vara nog med crawlen och istället köra lite bröst. Mmm eller hur??? Det var samtidigt skolsim i de två yttersta banorna på bägge sidor av bassängen. Bra att man får lära sig simma i Sverige tycker jag. Men idag tyckte tydligen idrottlärarna att det var på sin plats att eleverna skulle spridas ut över hela bassängen. Det var ju bara två banor motionssim och två banor crawl. Så när ett gäng ungdomar styrdes ner i motionsbanorna blev det ju galet trångt. Inte ok. Jag menar, vi betalar ju faktiskt för att få simma. Så efter 150 meter i rusningstrafik var det bara att dyka ner under snöret, in i crawlbanan och köra crawl igen för att få lite utrymme   . Och det var inte snyggt och det var inte så kul men jag tog mig ändå igenom kilometern. Fast det ver inte det bästa simpass jag gjort...


Det resulterade i alla fall att jag anlände till jobbet full av energi   . Och målet för dagen var att ta tag i, och avsluta, de där sakerna som alltid blir liggande och som liksom bara osar dåligt samvete. Jag fick verkligen flow, missade lunchen och runt klockan ett var jag faktiskt färdig med ett viktigt arbete som legat alltför länge. Yey! Heja mig   


Så istället för att gå och äta lunch firade jag med att ta mig ner till jobbgymmet och trampa av ett 45 min långt spinningpass. Upp på hojen, i med Spotify i lurarna och tramp el i tramp.


 

Det är helt vansinnigt hur mycket man svettas när man cyklar inomhus. När man trampar asfalt så kyler ju vinden ner en och dessutom så rullar man ju emellanåt och vilar. När man kör spinning så finns det inget utrymme alls för vila utan det är ett jäkla intensivt trampande... och svettande... Så förhoppningsvis ger det någonting denna träning i vår när cykeln släpps ut ur vinteridét i garaget.


 

Har varit ganska skeptisk till vårt jobbgym. Tidigare fick vi i personalen på KI träna på Huddinge sjukhuse fulkoligen utmärkta gym. Men nu har de renoverat upp KI-gymmet för både studenter och personal och det är där vi ska träna nu. Har inte fått till den där känslan än men sakta brjar den infinna sig. I alla fall så är det jäkligt smutt att kunna trampa hoj lite under vintern.


 

Presentation


Följ två tjejers väg från galen idé och inköp av startplats till målgång vid Ironman Kalmar 2017.

Ami 42 år med mer pannben än fysisk form och talang.

Veronica 44 år med största idrottsintresse cykel och aktiviteter på fruset vatten.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19 20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards