ironmaniacs

Direktlänk till inlägg 19 november 2016

Ironman och alkohol???

Av Ami & Veronica - 19 november 2016 14:28


Ami:


Jag har funderat mycket över det där med att dricka alkohol när man tränar. Förra året inför Lidingöloppet satsade jag stenhårt på träningen. Hela sommaren avstod jag från alkohol, totalt. Jag avstod även från allt annat kul, gott men onyttigt som godis, kaffebröd, glas etc. Och visst kom jag i mitt livs form men hur kul var det??? Inte svårt att avstå men lite omys...


Men varför avstå HELT? Jag frågade min stora idol Jonas Buud (världen främste ultralöpare) vid en lunch efter Ultravasalägret kring alkohol. Han dricker... INGENTING ALLS. Okej. De andra runt bordet var i majoritet nykterister också de. Någon svarade att visst en kall öl någon enstaka gång kanske. Detta är alltså världselit och extrema elitmotionärer. 


 


Jag själv gillar mest vin. Sprit dricker jag inte alls. Kan inte riktigt minnas när jag drack sprit senast. Ja, någon avec kanske till kaffet vid någon finare middag min liksom knappast grogg. Men när jag dricker vin så slinker det ganska ofta ner hela flaskan. Jag ÄLSKAR att ligga i badet som är så varmt att köttet nästa kokar loss från benen, Lugna favoriter på mobilen och så dricka vin, i min ensamhet. Och detta kan jag göra i timmar. Sååå avslappnande. Men knappast sunt.


Min tanke är att även om man är hyfsat moderat med intaget så har man känning dagen efter. Och det gör ju att man inte är supersugen på att träna, man äter inte helt sunt utan gärna fettig mat typ pizza. Och så har man handen i chipspåsen med hög frekvens. Undviker därför att dricka på helgen för att inte "förstöra" en helgdag som kan ägnas till ett ordentligt långpass.


Vad säger forskningen då, om alkohol och träning? Ja framförallt verkar inte uthållighetssporter drabbas hårdast. Sen är det så klart en himla massa negativa effekter om man tränar påverkad men det är ju inte riktigt det vi diskuterar här, utan effekten dagen-efter och framöver. En rapport från GIH säger bl.a:


När det gäller idrottsprestation ”dagen efter” så visar det sig att även efter att alkoholen är nedbruten och har lämnat kroppen finns det negativa effekter kvar. Oavsett om man genomfört laboratorietester eller idrottsspecifika tester försämras reaktionstider, beslutsförmåga och koordination kraftigt även dagen efter. 
– När det gäller kondition och uthållighet verkar det som att effekterna på hjärtat, ämnesomsättningen och uthållighetsförmåga är små eller minimala, vilket dock fortfarande kan spela en avgörande roll på den absoluta elitnivån."

 

Man bör alltså inte träna dagen efter och där har vi det. En förlorad träningsdag. Vi Ironmaniacs kan väl knappast kalla oss vara på elitnivå, men träningsmängden kommer säkerligen under nästa halvår vara likvärdig med den som elitmotionärerna har. Så varje förlorad dag är en FÖRLUST.

 

Med det sagt så kommer denna Ironmaniac´en avstå. Känner inte riktigt behovet heller. Snarare känns det seriöst och peppande. Så det som är lite komiskt är att jag går på bolaget och kollar in de alkoholfria alternativen till mig och goa grejer till maken. Men det känns lite mer lyxigt med en alkoholfri dryck som inte är läskeblask. Och det finns en hel del fina alternativ...

 

 

 

Igår körde jag visserligen på lite starkare grejer men det var liksom okej efter ett dubbelpass. Kanske det var DET som det handlade om när jag frågade om det var så att vid dubbel fredagsfys att man fick dubbelt fredagsmys...

 

 

 

Alkoholfri men med vissa viktiga undantag. 10 december är MIN dag, det är Nobeldagen och då har jag traditionsenligt heldag/kväll framför tv´n med champagne, chakuterier och Nobel-TV. Det finns Inga Ironmantävlingar i världen som kan få mig att avstå från detta... Sen ska jag också på solsemester där jag vill ta en kall öl på stranden om jag känner för det utan att känna att jag bryter mot lagen   

 

Men efter alla jul- och nyårshelger, trettonhelg etc. Då inleds Ironman-träning i skarpt läge med allt vad det innebär. Och då blir det INGEN alkohol förrän champagne-glaset typ vid 21-tiden den 19 augisti, för att med FINISHER-TISHAN fira att man blivit en Ironman. INGA UNDANTAG!!! (eller hur Veronica...   )

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ami & Veronica - 29 september 2019 14:30

Ami:     Loppet som jag fasat över. Som jag överhuvudtaget inte var ens i närheten förberedd för. Men som jag sagt till mig själv att jag ska inte blir ledsen och besviken denna gång. Jag ska INTE fulgråta i mål. Utan ta det för vad det är. Ja...

Av Ami & Veronica - 22 september 2019 09:44

Ami: Mindre än en vecka kvar till Lidingöloppet nu. Och jag inser ju att det kommer bli en kamp. Är inte alls ens i närheten av något uns av en form för att klara 3mil med stoltheten i behåll. Halvmarathon var vidrig, och vad kommer inte då LL...

Av Ami & Veronica - 8 september 2019 09:44

Ami:     Förutsättningarna var ju inte de bästa. Extremt dåligt tränad. Va??? "Du som tränar jämt??" Nej inte nu i sommar. Har varit på långresa i USA och där jag också blev sjuk (inte så illa att det påverkade resan men tillräckligt för att i...

Av Ami & Veronica - 7 september 2019 09:26

Ami; Ja Hua!!! Idag ska vi tassa runt 2.1 mil längs Stockholms gator. Är såååååå långt ifrån i form för den sträckan. En mil kanske men verkligen inte två... Men inställningen är bara att det får bli ett bra långpass och i värsta fall får jag väl ...

Av Ami & Veronica - 1 september 2019 16:02

Ami Bars att ta tjuren vid hornet och sätta igång liksom. Blev över 8km trail-run i riktigt stökig terräng. Himla kul men sjukt jobbigt både för kropp och knopp. Ja, nu är det ju bara att köra på. Bra start. ...

Presentation


Följ två tjejers väg från galen idé och inköp av startplats till målgång vid Ironman Kalmar 2017.

Ami 42 år med mer pannben än fysisk form och talang.

Veronica 44 år med största idrottsintresse cykel och aktiviteter på fruset vatten.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19 20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards