ironmaniacs

Alla inlägg den 12 september 2016

Av Ami & Veronica - 12 september 2016 22:10

Veronica:

Klockan ringer 05.00 och det är söndag morgon...jag är taggad, idag ska vi få cykla på avstängda gator i STHLM.

Starten till Stockholm Velothon är i Rålambshovsparken, väl på plats och dricker vi en kopp kaffe insuper stämningen och klockan närmar sig 8, det är dax för start!  

 


Vi rullar iväg i 20km/h med motorcyklar som håller i taktpinnen, vi rundar Sherathon vidare upp på centralbron och sedan in i söderledstunneln. Vilken feeling, det är varmt, mörkt och vindstilla i tunneln så här skulle jag jämt vilja cykla

  

Efter 6 km släpper motorcyklarna oss och det blir fri fart, det är trångt och mycket cyklister. Längs vägarna står människor och hejar, det är en fantastisk stämning runt hela banan. Dock kantas den av ett par olyckor som vi passerar. En olycka på gudöbroleden där den kraschade cyklisten verkar "ganska" ok värre är det för killen som åkt omkull efter Stora Vika, ambulans, brandbilar och ambulanshelikopter är på plats, hemska rysningar går genom min kropp, jag vill kräkas! Full fokus på mig själv och min cykel, olykor händer så lätt då det går fort och skyddsutrustnigen är minimal.


Vi passerar Sickla-Älta-Trollbäcken-Brandbergen och första paus kommer vid Årsta havsbad. Två bullar, en banan och 4 minuter senare är vi påväg mot Nynäshamn.

Det är tuff motvind och vi turas om att dra, eller jag menar Les drar den mesta av tiden och jag hjälper till ibland.

Väl nere i Nynäs körs vi om av "alla" som legat bakom oss i flera mil, vi får beröm för vi slitit på så bra, vi hade nog en klunga på säkert 40 personer bakom oss, Les är min Idol!


EFter Nynäs kommer backarna, fy tusan vad tufft, jag som tycker jag är stark men icke sa nicke. Vi sliter på i flera mil och backarna tar aldrig slut....


Vid Sorunda kommer belöningen då en vän/kollega Thom sitter vid vägkanten och hejar, TACKAR, får lite ny energi och redan efter ett par kilometer kommer nästa suporter, Jocke vår chaufför på jobbet.


Strax inan Västerhaninge får vi lite draghjälp av Roger fram till Skogås, hanär en riktig "bergsget" och jag har svårt att hänga med uppför.

Gillar inte backar längre.


Vid Länna står mina härliga vänner Magda och Tomas och hejar, helt sjukt vad glad man blir!


5km kvar till nästa stopp, Skogås värmevärk. Där står hela familjen och såklart min underbara galna träningskompis Ami. Dom skriker och tjoar och nu är det bara 2 mil kvar till mål. Tack för ert fantastiska stöd, ni är bäst!

     


 

Vi trixar oss igenom Hägersten- Årsta ochLijeholmen, sedan in på Söders bakgator upp över Västerbron och så in imål.....VAAA vi passerar målområdet men är inte imål än.... upp en runda på Kungsholmen med skarpa svängar och in på upploppet!

I mål på 5.40 vi är nöjda och glada efter 16,1 mils slit.


Får en av de snyggaste medaljerna jag fått och riktigt god mat, det serveras grönsakssoppa med kykling, mums!

Kroppen känns pigg och jag mår bra :-)


Stort tack till arrangörena, publiken och såklart alla poliser längs banan, ett fantastiskt välordnat och kul lopp!

 


Kommer hem på eftermiddagen och sover en timma för att sedan ta mig till Actic i Högdalen, dags för crawlkurs nummer 3.....jag vill inte, jag kan inte, det här är inte klokt!


Framsteget med dagens kurs är att jag bara grät 1 gång och bara lite (förra veckan grät jag på riktigt hela 2ggr)


Ami simmar som en torped i vattnet, jag är glad för hennes skull och men också avis.


Idag måndag känns kroppen trött och sliten, men ihar inte ont någon stans, vaknade dock med hög vilopuls -ingen bra indikation... kvällen löparpass på Lidingö ligger i farosonen.


Vilar 20 minuter efter jobbet och byter om, självklart vill jag ut till Grönsta gärde för att springa sista milen på LL30.

Kl. 18 dra det igång, vi får lite taktik och inspiritation och delar in oss i olika grupper. Mina första 5 kilometer flyter på bra, framme vid Abborbacken samlas gruppen ihop och får tips av Mårten Boström som sprungit Lidingö 30km på 1.42 en härlig och inspererande man.

Jag passade på att provspringa i saucony peregrine terrängsko, bra sula och bra grepp samma feeling som min vanliga löpsko. Får önska mig ett par i julklapp.

 


Förkylningens symtomen är bortblåsta och jag hoppas jag vaknar pigg och kry imorgon!


Summa sumarum så blev det två härliga dagar med både cykling, simmning och löpning.


Go`natt



Presentation


Följ två tjejers väg från galen idé och inköp av startplats till målgång vid Ironman Kalmar 2017.

Ami 42 år med mer pannben än fysisk form och talang.

Veronica 44 år med största idrottsintresse cykel och aktiviteter på fruset vatten.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards