ironmaniacs

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2016

Löptur med "extrem" puls - Ami

Av Ami & Veronica - 30 oktober 2016 13:16


Ami:


Eftersom vi gick över till vintertid i natt och jag missat att ställa om klockorna så känns det liksom som att jag vann en extra timme. Då maken skulle iväg idag och med min nyvunna timme gjordes en snabb överslagsräkning... JAG HINNER! Så ut och springa i det helt otroligt vackra höstvädret.


 

 


Det är ju vansinningt vackert nere vid sjön vid vårt hus. Ger en lite extra energi. Synd bara att det inte höll i sig, energin alltså. Vackert var det hela tiden.. he he. Blev ändå 6.5 kilometer dock i mycket makligt tempo...


Förstår inte riktigt varför det går så jäkla trögt. Eller nja... om jag analyserar lite noggrannare så har jag ju 10-12 kg extra att kånka runt på vilket såklart gör det hela en aning jobbigare. Men sen är jag nog helt enkelt inne i en formsvacka. Tänker inte noja mer över det. Vet ju att det kommer och går. Det som dock bekymrar mig är hur det nu verkar slå över på pulsen. Speciellt nu när jag har min nya, fina klocka och kan mäta och hålla lite koll på sånt. Kör på rött i princip hela löppasset. Av de dryga 43 minuterna jag var ute låg jag i pulszon 5 (dvs max) i 39 minuter


 


Training load - extrem. Jo jo. Extrem-träning??? Långsam jogg i 6.5 kilometer. Nja.. Det är nåt fishy här. Och det känns liksom inte bra. Det är så jäkla jäkla tungsprunget.


 


KÄMPA KÄMPA KÄMPA!!!!     


Annars har jag suttit idag och planerat lite. Varit lite analytisk och klok (klok för en gång skull...). Jag MÅSTE ju tappa i vikt. Det är jädrans belastande för kropp och leder när man håller på i så många timmar. Vi hade en diskussion i fredags kring detta. Många som sliter med vikten så här efter 40. Och jag vill inte kalla mig fet eller tjock. Eller... jo lite tjock kan jag nog få lov att kalla mig   . Men en vältränad tjockis vars tjockaste del på kroppen dock är pannbenet vilket gör att denna kropp ändå släpas runt på Ultravasa 45 och halv ironman osv. Men det skulle vara sååååå mycket lättare och skönare och gå såååå mycket snabbare med en lättare vikt i löparskorna.


Planen: Långsam viktnedgång   

 

När jag planerar måste det vara analogt. Och denna gång också med lite bifogade anteckningar från Lillan ser jag   . 


Ok. utgångsläge 71.8 kg    (för er som INTE anser att jag är en tjockis, beroende på vad man jämför med, så betyder detta för mig ett BMI på 28, dvs överviktig. Punkt...)


Målet nu är att väga under 65 kg på julafton. Detta innebär en viktnedgång på under kilot per vecka. Och då har jag gjort en liten beräkning per dag för att följa min egen progress. Har lite svårt med det där att väga mig en gång per vecka för då känns det att de första dagarna i veckan inte är så viktiga vilket gör att man kan slarva och måste typ svälta sista dagarna. Nu blir det en dag i taget.


Starten var igår. Och igår körde jag ett crawlpass på 1km och sen 3km på löpbandet för att testa klockan. Vågen i morse visade 71.4 kg vilket innebär 0.3 kg mer än plan. Alltid fint med lite marginal. Men man vet ju sedan tidigare erfarenheter att det brukar gå fort i början... Sen körde jag ju 6.5 km löpning idag, visserligen sjukt långsamt och jobbit men ändå... 6.5 kilometer. Frukosten idag blev lite yoghurt med valnötter och lunchen bestod av ett tortillabröd med lite kyckling och fläskfilé som var rester från gårdagens middag. Till det lite avokadoröra. Jag vill äta, äta på riktigt. Jag kör "Eva-dieten" vilket innebär att man äter ordentligt. Eva-dieten är dock jäkligt svår. Mycket lätt att börja äta för mycket. Pulverdieter osv är ju svin-enkla. Man tar sin drink och det är allt. hur enkelt som helst. Men knappast hållbart. Nej, Eva-dieten är ingen diet, det är helt enkelt hur vanliga, semi-sunda människor äter som inte har en massa hangups på mat. Äta mat alltså. Inte en massa skit. Låter lätt men är som sagt svårare än vad det låter. Men det är väl bara att göra´t helt enkelt.


Svammel detta blogginlägg men jag saknar min träningskompis Veronica som är på lite välförtjänt relax. Samtidigt som det vissserligen ger mig en liiiiten möjlighet att kanske knapa in lite av hennes enorma träningsförsprång (förutom crawlen förstås, he he he..   ).





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ami & Veronica - 29 september 2019 14:30

Ami:     Loppet som jag fasat över. Som jag överhuvudtaget inte var ens i närheten förberedd för. Men som jag sagt till mig själv att jag ska inte blir ledsen och besviken denna gång. Jag ska INTE fulgråta i mål. Utan ta det för vad det är. Ja...

Av Ami & Veronica - 22 september 2019 09:44

Ami: Mindre än en vecka kvar till Lidingöloppet nu. Och jag inser ju att det kommer bli en kamp. Är inte alls ens i närheten av något uns av en form för att klara 3mil med stoltheten i behåll. Halvmarathon var vidrig, och vad kommer inte då LL...

Av Ami & Veronica - 8 september 2019 09:44

Ami:     Förutsättningarna var ju inte de bästa. Extremt dåligt tränad. Va??? "Du som tränar jämt??" Nej inte nu i sommar. Har varit på långresa i USA och där jag också blev sjuk (inte så illa att det påverkade resan men tillräckligt för att i...

Av Ami & Veronica - 7 september 2019 09:26

Ami; Ja Hua!!! Idag ska vi tassa runt 2.1 mil längs Stockholms gator. Är såååååå långt ifrån i form för den sträckan. En mil kanske men verkligen inte två... Men inställningen är bara att det får bli ett bra långpass och i värsta fall får jag väl ...

Av Ami & Veronica - 1 september 2019 16:02

Ami Bars att ta tjuren vid hornet och sätta igång liksom. Blev över 8km trail-run i riktigt stökig terräng. Himla kul men sjukt jobbigt både för kropp och knopp. Ja, nu är det ju bara att köra på. Bra start. ...

Presentation


Följ två tjejers väg från galen idé och inköp av startplats till målgång vid Ironman Kalmar 2017.

Ami 42 år med mer pannben än fysisk form och talang.

Veronica 44 år med största idrottsintresse cykel och aktiviteter på fruset vatten.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards